Hur du utför marknadsundersökningar

18 april 2021 jonas olsson

När du ska starta ett nytt företag så är det alltid klokt att börja med att analysera din marknad. Med marknad menas de möjliga kunder som ditt företag kommer ha, vilket kan variera sig mycket mellan olika företag. Om du exempelvis har ett kafé där du vill sälja mat och dryck till besökande gäster så är marknaden de som rör sig i kaféets närområde.

Eller de som du kan tänkas locka dit. Men om ditt företag säljer komponenter till en diskmaskin så är din marknad de som använder sig av komponenterna. Något som kanske inte ens har med ett geografiskt område att göra.

Ett fungerande upplägg

Det svåraste med en marknadsundersökning är inte att utföra den utan att ställa rätt frågor och sedan kunna få ut ett fungerande resultat. Något som är mycket svårare än vad du först kanske tror. Marknadsundersökningar utförs därför oftast av företag som är kunniga inom området och som vet precis hur undersökningarna ska utföras för att få fram rätt resultat.  

Valet av undersökningstyp

Trots att syftet med marknadsundersökningar alltid är samma sak så kan de gå till på mycket olika sätt. Det kan vara allt ifrån intervjuer till enkäter, och även undersökningar där du på annat sätt får reda på vad din marknad vill ha. Men hur noga du än utför en undersökning så finns det alltid en möjlighet att resultatet inte blir det du trott.

Det kanske dyker upp en konkurrent som du inte hade en aning om, och skakar om din marknad. Något kan hända på nationell eller internationell nivå, som gör att alla dina förutsättningar förändras. Och allt detta, samt mer, kan vara antingen positivt för dig eller negativt. Men utan en bra marknadsundersökning så är du helt ute i blindo och löper en mycket stor risk att skapa ett företag som snabbt går under. 

Fler nyheter